Köpvillkor

1. Om Oakisland Vintage
Företaget har sitt säte i Stockholm. Önskar du komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hej@oakislandvintage.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen ser du alla uppgifter om produkter, pris och leveransadress. Om något är något fel i orderbekräftelsen ska du genast kontakta oss via e-post till hej@oakislandvintage.se

3. Leverans
Vi skickar spårbara försändelser till en fraktkostnad från 74kr till leveransadresser inom Sverige. Vi packar och skickar paketet inom en vecka från orderdatumet och därefter är leveranstiden ca 1-3 dagar. Skulle förseningar i leveransen uppstå utan att vi meddelat dig, ska du kontakta oss på e-post hej@oakislandvintage.se
Ej uthämtade försändelser som kommer till oss i retur debiteras med en avgift om 300kr för att täcka frakt- och hanteringskostnader. Beställningarna skickas i första hand med Postnord eller Schenker och levereras till ditt närmaste utlämningsställe. Du får sms-avisering så snart den finns att hämta ut till det nummer du angivit vid beställning.

Emballage
För att värna lite extra om miljön återanvänder vi emballage och packmaterial i så stor mån som möjligt. Om ditt paket skulle vara skadat vid leverans och det har påverkat dina varor ska du kontakta oss på e-post hej@oakislandvintage.se så snart som möjligt (senast 24 timmar) där du skickar med en bild på försändelsen så gör vi en reklamation hos fraktbolaget. Fortsätt gärna att återanvända emballaget som kommer med din försändelse eller lämna till återvinning.

4. Avhämtning
Vi erbjuder kostnadsfri avhämtning av inköpta produkter, på så sätt sparar vi på miljön i form av mindre emballage och transporter. Välj alternativet avhämtning i kassan så kontaktar vi dig via e-post med förslag på tider inom 2 veckor för avhämtning på vårt kontor på Ekerö. Vi har inga fasta öppettider utan bokar en passande tid enligt överenskommelse. Kontakta oss på e-post hej@oakislandvintage.se om du inte kan hämta inköpta produkter inom rimlig tid. Vi har endast möjlighet att hålla dina varor under en begränsad period, skulle de inte vara hämtade inom 3 månader från att du aviserats om att din beställning är redo att hämtas kommer produkterna att åter tillfalla Oakisland Vintage och återbetalning är inte längre möjlig i enlighet med lag (1958:982).

5. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, förutom i de fall där vinstmarginalbeskattning (VMB) tillämpas och ingen moms deklareras. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

6. Ångerrätt
Vi tycker det är viktigt att du tänker igenom ditt köp innan beställning för att undvika spontanköp och onödiga transporter som belastar vår miljö med utsläpp och förbrukat emballage. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp har du som kund lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du tagit emot din beställning.

6.1 Nyttjande av ångerrätt
Du måste meddela oss att du ångrar dig via e-post till hej@oakislandvintage.se
I meddelandet ska du ange namn, adress, e-postadress, ordernummer för beställningen samt vilka produkter som returneringen gäller klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter du meddelat oss ångrat köp returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och ansvarar för att produkten är i samma skick som den var innan frakt och att den packas och skickas i samma emballage. Du återbetalas inom 14 dagar från att vi mottagit retur. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Företagets postadress (Melbavägen 5) är inte en besöksadress och inga returer kan lämnas här, samtliga returer måste skickas via post.

6.2 Ångerrätten gäller inte vid:

  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

7. Reklamation och klagomål
De produkter vi säljer är vintage, vilket betyder att de är av begagnad karaktär och säljs i befintligt skick. Vi besiktigar, rengör och beskriver alla produkter noggrant med både text och bild innan de sedan säljs. Om produkten ändå skulle vara skadad utöver vad som noterats i produktbeskrivning och produktbilder när du tagit emot den, eller om du skulle fått en annan produkt än den du beställt, åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss via e-post hej@oakislandvintage.se för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

7.1 För att reklamera en produkt
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till oss via e-post hej@oakislandvintage där du ska ange ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt en beskrivning av felet. Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

8. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

9. Produktionformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och tekniska fel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

10. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

11. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.